ساخت كيو آر كد qr code رايگان آنلاين ساخت كيو آر كد qr code رايگان آنلاين .

ساخت كيو آر كد qr code رايگان آنلاين

ساخت كيو آر كد qr code رايگان آنلاين

در سال هاي اخير كدهاي QR به طور جالبي بين كاربران محبوب شده و دلايل خوبي هم دارند. آنها راه حلي سريع و آسان براي دسترسي به اطلاعات هستند. در ادامه مقاله اي از دليل به وجود آمدن گرفته تا ساخت آن منتشر كرديم تا بيشتر به مبحث كدهاي QR بپردازيم.

كد كيو آر QR چيست؟

با اينكه طي سالها اين كدها رواج يافته اما با اين حال افرادي هم هستند كه از كاركرد آن بي خبرند. اگر بخواهيم به طور خلاصه تعريف آن را بيان كنيم كدها مخزني براي نگهداري حجمي انبوه از اطلاعات هستند. نقش نگاره هايي كه روي اين كدها قرار دارند رمزدار بوده و با نام هاي باركد تك بعدي يا دوبعدي شناخته مي شوند. اطلاعاتي كه نگهداري مي كنند شامل هرچيزي از جمله لينك، متن، ايميل، موقعيت مكاني، پيام هاي كوتاه، رويداد و ... مي باشد كه يك دستگاه باركدخوان با خواندن اين كدها، به رمزگشايي آن مي پردازد و داده هاي درون آن را به نمايش مي گذارد. البته توجه داشته باشيد داده هاي درون اين كدها قابل تغيير هستند و فرد مي تواند آن كد را به لينك جديدي پيوند بدهد.

همچنين اگر قصد داريد به عنوان مثال كاربر پس از اسكن كد با ورود به صفحه وبسايتتان، به طور خودكار در سايت ثبت نام شود و از اين قبيل موارد بهتر است با برنامه نويس وبسايت خود مشورت كنيد.

در ابتدا قابليت خوانش كدها از بالا به پايين بود اما با گذر زمان اين كدها طوري طراحي و ساخته شدند تا از چپ به راست هم قابل خواندن باشند. جالب است بدانيد ظرفيت ذخيره سازي داده ها درون كدها حتي به بيش از 7000 عدد هم مي رسد.

كدهاي QR چگونه كار مي كنند؟

تنها داشتن يك تلفن همراه هم كفايت مي كند تا به داده هاي كدهاي QR دسترسي داشته باشيد. مي توانيد با استفاده از قابليت Google Lens اين كدها را اسكن كنيد. دوربين هاي خود گوشي هم قادر به انجام اين كار هستند اما اگر از گوشي هاي قديمي استفاده مي كنيد كه اين قابليت را ندارند مي توانيد با دانلود كردن برنامه هاي اسكنر، اسكن كردن اين كد ها را امكان پذير كنيد.

 

از انواع كاربردهاي كدهاي QR ميتوانيم به اين چند مورد بپردازيم:

1-   كسب و كارها

كاربرد كدهاي QR آنقدر پرتنوع است كه امروزه بيشتر كسب و كارها از آن در هر جايي كه فكرش را كنيد استفاده مي كنند. جمع آوري داده هاي مشتري، پرداخت هاي الكترونيكي، داده هاي محصول، بسته بندي ها، آدرس وبسايت و حتي اطلاعات وبسايت هاي خود را درون اين كدها قرار مي دهند تا مشتريان با اسكن آن وارد وبسايت موردنظر شوند.

2-   شبكه هاي مجازي

با فراگيري كسب و كارهاي اينترنتي، فرد براي به اشتراك گذاري شبكه هاي اجتماعي خود از اين كدها استفاده مي كند و با جايگذاري اطلاعات شخصي خود در اين كدها بستري براي ديده شدن توسط افراد بيشتري را فراهم مي كند.

3-   صنايع

در صنايع مختلف از جمله صنايع خودروسازي  و بسياري ديگر براي اسكن كردن به صورت با دقت اطلاعات قطعات وسايل حمل و نقل كاربردهاي فراواني دارد.

4-   آگهي هاي تبليغاتي

افرادي هستند كه بيشتر اوقات خود را در شبكه هاي مجازي سپري نمي كنند به همين خاطر مجلات و روزنامه هاي زيادي در كشورهاي خارجي براي تبليغ شركت و محصول خود از اين كدها استفاده كرده اند تا توسط افراد بيشتري بازديد شوند. در بيلبوردها و تابلوهاي تبليغاتي هم مي توانيد وجود كدهاي QR را مشاهده كنيد.

اين چند مورد فقط نمونه هاي كمي از كاربرد كدهاي QR به حساب مي روند البته به همينجا ختم نمي شود و قادرند اطلاعات حجيم تري را درون خود محفوظ نگه دارند.

اگر بخواهيم استفاده از اين كدها را تبليغ كنيم اين دلايل مي توانند گزينه هاي مناسبي باشند:

سادگي: شما هم قطعا تاييد خواهيد كرد كه استفاده از اين كدها چقدر سريع و آسان بوده چرا كه بيشتر افراد براي دسترسي به اطلاعات به دنبال راه حلي سريع و آسان بوده تا آن ها را به دست آورند.

كاربردهاي متنوع: علاوه بر اينكه نحوه ي استفاده از آن آسان بوده كاربردهاي زيادي هم داشته اند كه همين مسئله كاربر را ترغيب مي كند به استفاده از آن بپردازد.

امنيت: استفاده از منابع نامعتبر خطراتي به همراه دارند از جمله بدافزارهاي كدخواني كه بعد از استفاده،  پيامك هاي تبليغاتي مخرب به كاربر ارسال مي كنند. البته اگر با احتياط به طوري ايمن از آن كدها استفاده كنيد، هرگونه نگراني امنيتي درمورد استفاده از كدها براي فرد برطرف خواهد شد.

از انواع كدها مي توانيم اين موارد را برجسته سازي كنيم:

كدهاي QR مي توانند هم به صورت ايستا و هم به صورت پويا يا كه به صورت تركيبي از هر دو مورد استفاده قرار بگيرند. كدهاي ايستا براي كارهاي ساده اي مثل نمايش متن، عكس، ويديو و ... بكار مي روند اما كدهاي پويا همه كاره تر هستند تا جايي كه بروزرساني كردن آن از راه دور توسط فرد ممكن است.

از رايج ترين كدها مي توان كد استاندارد QR ISO/IEC 18004 را نام برد كه اندازه، ظاهر و ساختار كد را مشخص مي كند. هر كدي ظاهري متفاوت نسبت به ديگر كدها دارد كه توسط هر دستگاهي كه داراي كدخوان QR است سازگار بوده و قابل خواندن هستند.

منشا و چگونگي تشكيل اين كدها به چه زماني برمي گردد؟ - تاريخچه تشكيل كدهاي QR

تاريخچه ي آن برمي گردد به سال 1994 ميلادي زماني كه يكي از شركت هاي زيرمجموعه صنايع خودروسازي تويوتا در كشور ژاپن به فكر ساخت آن رسيد تا بتواند بسياري از كارهايي كه مربوط به خودرو است را به راحتي انجام دهد. رديابي كردن سريع و با دقت وسايل حمل و نقل چيزي بود كه اين شركت به دنبال داشت و مدت ها بعد كدها را توسعه داد تا اختراعي پيشرفته از آن خود كند. شركت تويوتا توانست ديدگاه مثبتي در ذهن بسياري از افراد بسازد كه همين مسئله موجب شد سپس كشورهاي مختلف ديگر مشتاقانه به سمت آن هجوم بياورند و به استفاده از آن ترغيب شوند.

اين كدها با گذر زمان به دست فراموشي سپرده شدند ولي سپس در دوراني كه همه گيري شيوع كرونا همه جا را فرا گرفته بود و بسياري از فروشگاه هاي حضوري به كاهش مشتري دچار بودند، كسب و كارهاي اينترنتي شكل گرفت و اكنون بسياري از مردم ترجيح مي دهند بيشتر كارهاي خود را به صورت اينترنتي انجام دهند باعث شد تا كدهاي QR دوباره به اوج خود برسند و محبوب شوند.

به عنوان مثال افرادي كه واكسن كرونا زده بودند اطلاعاتشان درون اين كدها محفوظ مي شد تا در مكان هاي موردنظر مورد استفاده قرار بگيرند. در رستوران ها و فروشگاه ها نيز اطلاعات منوها درون اين كدها جايگذاري مي شد تا افراد به آن دسترسي راحتي داشته باشند.

چطوري كد QR بسازيم؟

ساختن كدهاي QR پيچيدگي خاصي ندارد و به آساني، هر فردي قادر به ساخت آن است. برنامه هاي زيادي هستند كه با نصب آنها مي توانيد به راحتي كد QR بسازيد. البته سايت هاي بي شماري هم وجود دارند كه امكانات مختلفي را در اختيار شما مي گذارند پيشنهاد ما به شما سايت getqr.ir است. در عين سادگي ابزار هاي متنوعي براي ساخت كدهاي QR براي كاربر ايجاد كرده است.

در نتيجه

از فرصت استفاده كنيد مخصوصا اگر فردي هستيد كه كسب و كاري براي خود داريد از كدهاي QR براي محصول خود هوشمندانه كار كنيد و چه در شبكه هاي مجازي چه حضوري به تبليغ و اشتراك گذاري آن بپردازيد، اگرچه مردم در سايت ها و شبكه هاي مجازي ترجيح مي دهند براي رسيدن به محتوا روي لينك كليك كنند تا اينكه بخواهند كدي را اسكن كنند اما روبه رو شدن با اين كدها در خيابان و روي هر وسيله اي، دليل خوبي براي افزايش كنجكاوي فرد درمورد اطلاعات داخل آن هست و به تدريج افراد زيادي را جذب خود كرده است.

 

 

 


برچسب: سايت، وبلاگ، اينترنت،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۴۰۳ساعت: ۱۱:۱۵:۴۹ توسط:shirin موضوع: نظرات (0)